
Nic tak nie łączy ludzi i nie jest uniwersalnym językiem całego świata, jak emocje. To właśnie one towarzyszą ludziom na boiskach sportowych, w chwilach triumfu i porażki, jak i na deskach teatru. Od samego początku sport rozwijał się przecież obok sztuk teatralnych, wzajemnie czerpiąc od siebie wzorce i dając rozrywkę. Dlatego na pewno wśród naszych kibiców są ci, dla których teatr jest formą relaksu i osobistego rozwoju. Właśnie do nich kierujemy zaproszenie na Festiwal Prapremier 2016.
Miło jest nam poinformować, że jesteśmy partnerem Festiwalu Prapremier 2016, który od 24 września do 1 października odbędzie się w Bydgoszczy. W tym czasie na widzów czekać będzie dwanaście spektakli, w tym aż sześć zagranicznych m.in. z Niemiec, Chorwacji, Grecji czy Austrii. Festiwalowi towarzyszyć będą także inne wydarzenia, w tym siedem koncertów i jedna debata.
Główny nurt tematyczny tegorocznego festiwalu poświęcony jest Europie i teatralnym próbom przedstawienia zarówno trawiących ją kryzysów, jak też alternatywnych dróg jej rozwoju (Bloods, Empire, Europeana, Case Farmakonisi, Granice, Late Night, Naše nasilje i vaše nasilje, Tu Wersalu nie będzie!). Prezentowane spektakle proponują inne od aktualnych projekty polityczne, szukając drogi dla nowego porządku opartego na równości, sprawiedliwości społecznej, empatii, a wreszcie na porządku ekonomicznym z ludzką (a zatem społeczną) twarzą.
Zaprezentowane zostaną również spektakle, które powstają na przecięciu rozmaitych form sztuki i wykorzystują formułę nowych dramaturgii, dzięki czemu będziemy mogli obserwować: uwodzący wizualnie taniec koparek rozpisany na dwa ciała i dwie maszyny (Balet koparyczny); wyjątkowe połączenie spektaklu teatralnego i koncertu – w wykonaniu znakomitego kompozytora i pianisty Zygmunta Krauzego – będącego próbą przybliżenia postaci Tomasza Sikorskiego, jednego z najciekawszych kompozytorów II połowy XX wieku (Holzwege). Zobaczymy również spektakl w formie filozoficznego dialogu, niepozbawionego autoironicznego komentarza, o przekleństwie „polskiej formy” oraz istocie samej „polskości” (Pornografia późnej polskości); oraz minimalistyczny w środkach, choć efektowny spektakl, będący osobistym – bo inspirowanym postaciami zmarłych matek dwójki twórców – świadectwem niemożliwości opowiedzenia historii odchodzenia matki (Wszystko o mojej matce).
Klub Festiwalowy
Tegoroczny Klub Festiwalowy skupia się na prezentacji i spotkaniu z zespołami związanymi z kreatywnymi markami muzycznymi, bądź produkującymi, wydającymi i promującymi własnym sumptem swoje płyty. Muzyczny duet We Call It a Sound to mieszanka avant-popowych, tanecznych i folkowych brzmień. Ich kompozycje na dwa głosy, elektronikę oraz dwa instrumenty dęte – puzon i trąbkę, mają charakter pieśni, które nawiązują do klimatu współczesnej polskiej wsi. Lekka bitowa elektronika z transowymi motywami to propozycja od Wicked Giant. Papa Zura i Ojciec Karol prezentują z kolei surową i niebanalną selekcję archiwalnych nagrań z winyli w porządnym old school’owym miksie funkowych brzmień. Będzie też przestrzeń rock’n’rollowych łobuzów z Dead Snow Monster, którzy doskonale wiedzą, na czym polega głośne garażowe granie. Funk, groove, soul to z kolei domena Burn’a Reynoldsa (wyt. Asfalt Records), który swoimi setami dj’skimi rozgrzewa parkiet do czerwoności. Muzyczną klamrą Klubu Festi walowego będą dwa elektroniczne miksy Michała Margańskiego (Polskie Radio Program Trzeci). Dziennikarz radiowy i DJ, łączący ze sobą tak skrajne gatunki jak techno, disco, jazz czy house, zagra na imprezie zatytułowanej Radio Domówka (24.09) oraz w klubie Towarzyska Kafe (01.10). Utwory, które przedstawi w Bydgoszczy to wybór kompozycji prezentowanych na antenie Trójki w nocy z soboty na niedzielę w audycji Potrójne Pasmo Przenoszenia.
Wszystkie informacje o Festiwalu Prapremier znajdziecie na:
http://www.festiwalprapremier.pl
http://newdramaturgiesfestival.com/
https://www.facebook.com/festiwalprapremier
https://www.instagram.com/festiwal_prapremier/
http://www.teatrpolski.pl/